Gua Pelik di Texas Dihuni 20 Juta Kelawar.


Sebuah gua di Texas nampaknya boleh disebut sebagai markas utama kelawar . Bagaimana tidaknya ? Ada 20 juta ekor kelawar yang tinggal di dalamnya . Tidak hairan , gua tersebut menjadi tanah jajahan kelawar terbesar sedunia . Gua itu bernama Bracken Bat Cave yang terletak di selatan Comal County .


 Selama musim panas di setiap tahunnya , dianggarkan ada 20 juta kelawar berhijrah dari Mexico ke Texas untuk melahirkan dan membesarkan anak - anak mereka di gua itu . Para kelawar itu akan keluar dari gua setiap malam pada bulan Mac hingga Oktober .

 Mereka berhamburan dari dalam mulut gua selebar 30 meter itu untuk memburu bertan - tan serangga . Jumlah kelawar keluar antara pukul 4 untuk semua kelawar itu keluar dari mulut gua ke langit bebas . Tidak hairan , penduduk menggambarkan pemandangan tanah jajahan kelawar terbang keluar itu seperti hujan  . Kelawar itu terbang di dlam lingkungan 90 km dari gua di ketinggian hingga 10 ribu kaki .


Jom layan video menarik ini:
 



 Mereka makan rama - rama dan serangga perosak  selama 8 hingga 12 jam . Banyaknya tanah jajahan makhluk malam itu dalam mengawal perosak yang kerap memusnahkan ladang jagung dan lain - lain . Keberadaannya di sana juga mempunyai peranan penting dalam sejarah Texas dan Amerika Syarikat iaitu jadi lombong tahi kelawar pada 1860 - an .

 Guano atau tahi kelawar dulu digunakan untuk membuat serbuk mesiu hitam namun sekarang sebagai baja pertanian di seluruh Amerika Syarikat . Bracken Bat Cave terdapat di tanah peribadi milik Pemuliharaan Kelawar Antarabangsa yang mempunyai 697 hektar tanah belum dibangunkan . Akses ke gua kini juga dihadkan oleh penduduk sekitar untuk melindungi habitat kelawar . Namun , pelancong boleh mengikuti lawatan ke gua untuk menonton tanah jajahan kelawar.




0 Komentar untuk "Gua Pelik di Texas Dihuni 20 Juta Kelawar."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info