Hanya 7 Bulan Kanak-kanak Comel Ini Menghabiskan Membaca 364 Buah Buku.


  Kanak-kanak zaman sekarang banyak yang mula terpaku pada televisyen dan internet . Namun ini berbeza dengan kanak-kanak ini  yang menghabiskan seluruh waktunya dengan berkepit dengan buku .

Ia adalah Faith Jackson , kanak perempuan usia 9 tahun yang terkenal akan sifat ulat bukunya . Bahkan ia mendakwa telah membaca 364 judul buku dalam tujuh bulan saja yang sama ertinya dengan dua buku setiap harinya .

Beberapa buku telah Faith baca seperti " Secret Seven and Famous Five " , " Bear Behaving Badly " hingga siri " Harry Potter " yang dikenali mempunyai banyak laman . Ia mengaku bahawa mulai ketagih membaca buku sejak usia 7 tahun dengan membaca novel - novel pendek . Bahkan menurut ibunya , Faith akan lebih memilih membaca buku berbanding menonton televisyen .

" Faith berkata bahawa buku sama menariknya dengan televisyen dan permainan , " kata  Ibu , Lauren . " Namun Ia mengatakan bahawa membaca boleh membuat berimajinasi lebih buruk  TV dan game yang selama ini dikenali hanya mampu membiarkan skrin mengimbangi semuanya untuk kanak-kanak kecil . "

Kegemaran Faith akan membaca buku yang begitu besar ternyata juga disokong oleh pihak sekolah . Bahkan beberapa kakitangan di perpustakaan sekolahya turut membantu Faith untuk mencari judul buku - buku terbaru dan memberinya tempat untuk menulis cadangan buku terbaik untuk rakan-rakan yang lain .

Faith juga menceritakan meskipun ia sangat menyukai buku , itu tidak membuatnya ketagihan dan melupakan hal lain . " Hidupku tidak semua tentang buku , katanya . " Aku juga melakukan kelas karate , bermain drum ataupun berbasikal . "

Sementara itu , beberapa penulis menilai bahawa kegemaran Faith terhadap buku merupakan sebuah hobi yang bermanfaat . Mereka juga mendedahkan bahawa jika semua kanak-kanak seperti Faith mungkin boleh berpengaruh pada tahap pendidikan yang lebih baik .

" Membaca untuk kesenangan adalah salah satu faktor kunci dalam kejayaan pendidikan seorang anak , " kata penulis , Cressida Cowell . " Kanak - kanak kita seharusnya membaca dengan kegembiraan seperti apa yang dilakukan Faith . "








0 Komentar untuk "Hanya 7 Bulan Kanak-kanak Comel Ini Menghabiskan Membaca 364 Buah Buku."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info